27 december 2017

Rusthuisfacturen swingen de pan uit


 De rusthuisfactuur bestaat uit een vaste dagprijs, maar er zijn nog extra kosten: geneesmiddelen, dokter, de was, extra drank, transportkosten …Een gemiddelde factuur was in 2016 in
Oost –Vlaanderen ongeveer 1600 euro.

Een gemiddeld  pensioen van een gewone arbeider is ongeveer 1300 euro per maand: dus 300 euro te kort om een rusthuisfactuur te betalen. En het einde is nog niet in zicht. Heb jij de laatste jaren een ernstige opslag gekregen bij je pensioen?

Hoe is het nu in Stekene  in het woonzorgcentrum ? (Zorg Stekene )

We bekijken het van 2014 tot en met 2018: in 2014 en 2015 was de dagprijs nog 45 euro per dag; er was in de loop van 2016 een verhoging per dag naar 50, in 2017 naar 55 en vanaf mei 2018 zullen  alle bewoners 56 euro per dag betalen

laten we even rekenen: dat zou een prijsstijging zijn van
11 euro /dag of 
24,40 % op 4,5 jaar tijd: explosief zou ik zeggen.

 voor een maand van 31 dagen:  56 euro x 31=  1 736 euro  de was: 2euro  x 31= 62 euro   in totaal al 1 798 euro / maand plus de extra kosten. Ik heb het budget voor 2018 niet goedgekeurd hoor!!

Oproep aan de ministers: wanneer gaan jullie extra inspanningen doen voor onze bejaarden: geef wat minder uit aan migratie en aan allerlei andere buitenlandse financiële uitspattingen: dan zullen onze bejaarden niet zo zeer in de kou komen te staan.
OCMW-raadslid voor Vlaams Belang,Gilberte Geers

08 december 2017

WANBELEID IN HET OCMW van STEKENE


Er is een grote personeelsproblematiek bij het OCMW van Stekene. Al meer dan een jaar wordt er aan de alarmbel getrokken. Mensen van de administratie van het OCMW, maar ook meerdere personeelsleden van het woonzorgcentrum, maken zich ernstige zorgen over de communicatie en de manier waarop die wordt gevoerd. Er vond ook een benoeming plaats terwijl er negatieve beoordelingen waren. Wordt er iemand de hand boven het hoofd gehouden? Het laat zich raden dat de sfeer bij het personeel gespannen is.
Velen lopen op de toppen van hun tenen door de arbeidsdruk waardoor er meer meldingen van ziekte zijn. Enkele mensen namen zelfs ontslag. Er wordt soms te weinig personeel ingezet, wat leidt tot ontevredenheid bij sommige bewoners van het woonzorgcentrum en bij hun familie. Dat komt de reputatie van onze lokale woonzorg niet ten goede.
Naar ik hoorde, is er ook een probleem met de opnamepolitiek: de patiënten moeten zelf vragen beantwoorden over hun ‘kunnen en niet-kunnen’. Die mensen hebben hun fierheid nog en verbloemen de werkelijkheid daarom te dikwijls. En zo worden sommige mensen die in het woonzorgcentrum thuishoren, wandelen gestuurd.
Ik hoop dat de ogen van de beleidsvoerenden, ‘Gemeentebelangen’, eens opengaan en de nodige aanpassingen zullen gebeuren. Wanneer? Zo snel mogelijk, want zo kan het niet verder.

Zijn we het erover eens dat in vele andere sectoren zulke problemen snel koppen zouden doen rollen?

OCMW-raadslid voor Vlaams Belang, Gilberte Geers

06 september 2017

Goed bestuur: Schepencollege kan met € 8500,- geen bloemetje kopen

De gemeenteraad heeft het begrip "dagelijks bestuur" opnieuw vastgesteld. (Gemeenteraad van 22/08/2017). 

Nu heb ik er op zich geen probleem mee dat er bedragen afgesproken worden waaronder uitgaven als normale dagelijkse uitgaven worden beschouwd. Om het met het voorbeeld van Schepen De Witte te zeggen: Als het gemeentebestuur een ruiker bloemen wil kopen voor één of andere jubilaris, dan zou het toch niet bepaald getuigen van goed bestuur om daarvoor een aanbesteding te moeten uitschrijven. Dat begrijpt iedereen.

Wat het iets minder begrijpelijk maakt is natuurlijk dat er vroeger ook al zo een bedragen waren vastgelegd. Zo kon men facturen van bestelbonnen tot € 8.500,- eenvoudig goedkeuren. Dat wordt nu opgetrokken tot € 30.000,-. Je kan dus al een redelijke auto kopen en het nog een "dagelijkse uitgave" noemen. Natuurlijk kan dit laatste niet echt, je hebt budgetten nodig die door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, maar bij wijze van voorbeeld... Alleszins héél wat méér dan de bloemen van schepen De Witte.

Het begrip "Dagelijks bestuur" in Stekene:
  • € 30.000,- (vroeger € 8.500,-) voor opdrachten die tot stand komen via een aanvaardde factuur.
  • € 135.000,- (vroeger € 85.000,-) voor opdrachten die tot stand komen met een onderhandelingsprocedure.

23 juli 2017

Leeuwenvlag ondersteboven aan OCMW

Op zondag 23/07/2017 hing de Vlaamse Leeuw aan het Stekense OCMW op zijn kop. Was er misschien een weerstander aan het werk ter gelegenheid van de het Te Deum ter gelegenheid van de Belgische feestdag?

09 mei 2017

Toch geen lening met thesauriebewijzen

Stekene gaat voor 6 miljoen euro lenen (Gemeenteraad 25/04/2017). Er wordt geopteerd voor klassieke leningen. Het geplande systeem van leningen middels "commercial papers" wordt dus afgevoerd. Ik heb destijds sterk gepleit tegen het gebruik hiervan omwille van de grote risico's die hieraan verbonden zijn (zie hier). Het gezond verstand kan dus toch nog zegevieren. Wie denkt dat het Vlaams Belang geen invloed uitoefent, heeft weer eens een reden om zijn mening te herzien.

De andere oppositie probeerde de lening te veroordelen als een teken van slecht bestuur, maar uiteindelijk is lenen de normaalste zaak van de wereld. Het college kon er zich gemakkelijk vanaf maken door erop te wijzen dat de leninglast al enkele jaren aan het dalen is. Bij dit laatste kunnen wel enkele kanttekeningen bij gemaakt worden.... stel je bijvoorbeeld eens voor dat het gemeenschapscentrum waarvoor de gemeentebelangen zo sterk geijverd hebben er gekomen was, wat zou de leninglast dan geweest zijn?


31 maart 2017

Het zomerhuis

De plannen rond het Zomerhuis krijgen concreet vorm (Gemeenteraad 28/03/2017) en blijkbaar is de oppositie nu wakker geschoten. Geschrokken (of blij verrast?) door de hoge kostprijs (€ 3,5 M incl. BTW) vragen CD&V en Groen zich nu af of het wel de taak is van de gemeente om een horeca zaak uit de grond te stampen. Hiermee nemen zij ons standpunt over van bij de goedkeuring van de concept nota over. (Gemeenteraad van 25/10/2016).

De hoge kostprijs weerhoudt er hen er echter niet van om verontwaardigd te zijn dat er geen zonnepanelen, een zonneboiler of (waarom niet) een geothermische warmtebron voorzien is. Dat zou de prijs uiteraard nog een pak opdrijven.

De CD&V was bij de kosten trouwens nog "vergeten" te vermelden dat de aankoop van het park zelf ook wel méér dan een habbekrats gekost heeft en ook de afsluiting en afbraak van de gebouwen. Maar dat hadden ze destijds zelf mee beslist... Wat hadden ze toen gedacht? Dat er helemaal geen investeringen meer nodig zouden zijn? Of gingen ze het laten liggen zoals het was?

De groenen schoten de waterpartij helemaal af. Allicht omdat ze door mijn vragen in de commissie te weten waren gekomen dat er een traditionele filter en chlorering ging toegepast worden. Dus: geen waterpartij. Of toch: Ze begonnen opnieuw hun liedje over een zwemvijver. Dus een zwembad, maar dan ecologisch. Dat zou allemaal zonder al te veel kosten mogelijk zijn. Ik probeerde hen even met de voeten op de grond te zetten en wees erop dat er wellicht zowat de helft van het park nodig zou zijn om dat zwemwater op ecologische wijze te zuiveren. Dat werd prompt ontkend, maar ze moeten zelf maar eens gaan kijken naar zwembad Boekenberg in Deurne, hoeveel water, oppervlakte, speciale planten enz... dat er nodig zijn. Daarbovenop wordt ook het aantal zwemmers beperkt.

Ook het college heeft geleerd van onze opmerkingen. Eén van de kritieken was dat geen studie was naar haalbaarheid noch naar de gevolgen voor de lokale horeca. Vandaag is er nog geen studie, maar ze hebben blijkbaar toch hun oor te luisteren gelegd bij de sector en zijn tot de bevinding gekomen dat zo'n zaak 150 zitplaatsen nodig heeft om leefbaar te zijn. Als je dan bekijkt hoeveel parkeerplaatsen hierbij nodig zijn, dan zou ik toch denken dat 75 toch het absolute minimum is. Dat is gemiddeld 2 personen per auto. Het is - uiteraard - de bedoeling dat men zoveel mogelijk te voet of per fiets komt, maar bij slecht weer is dat niet echt realistisch. In ieder geval, de 62 parkeerplaatsen die voorzien waren in de conceptstudie lijken toch veel te weinig. Maar kijk, ook hier heeft het college naar ons geluisterd en is men aan het bekijken waar er extra parkeerplaatsen kunnen komen. Alleen jammer dat hiervoor naar bijkomende onteigeningen wordt gekeken. Hierdoor gaan de kosten natuurlijk weer oplopen. Een stukje van het park hiervoor voorzien kan natuurlijk niet: stel je voor dat ze een boom zou moeten vellen...

U ziet, met de 3,5 miljoen euro gaat men er nog lang niet komen. En hoewel de "andere" oppositie zegt dat het veel te duur is, wat zij voorstellen zou nog een pak duurder zijn. Laat het duidelijk zijn: Alleen met ons krijgt u goed bestuur. Alleen met ons: Geen Prestigeprojecten!

04 januari 2017

Nieuw OCMW: problemen

Nieuw OCMW

Zoals er destijds verschillende problemen waren in het nieuwe Snoezelhof, de sociale appartementen, zo zijn er nu ook problemen opgedoken in het nieuwe WZC.
In de keuken waren er problemen met de afvoer, zodat op een bepaald moment een groot deel van de kelder ondergelopen was. Dat is nu opgelost.
Er was ook al een brand op het gelijkvloers: door een kortsluiting in een lamp.
In de kelder is de deur van de keuken ook al een tijd kapot: de deur staat wagenwijd open, wat zeker niet in overeenstemming is met de hygiëne. Dat is al sinds begin december doorgegeven aan de directie, maar nog geen gevolg aan gegeven; een teken van laksheid. Ook de grote pot om aardappelen in te koken is stuk: hoe komt dat dan weer?
 Wij vragen ons het volgende af: komt dit allemaal doordat de werken niet goed uitgevoerd zijn of door de slechte kwaliteit van de materialen die gebruikt zijn? Dat allemaal omdat de werken sneller af moeten zijn zoals beloofd is en het WZC vroeger kan geopend worden? Zoiets als :”haast en spoed zijn zelden goed?”
Ik heb de directie aangespoord via de secretaris om alles zo vlug mogelijk te laten herstellen. Ben benieuwd hoe lang het zal duren. En wat zal het volgende zijn?
Onze bewoners betalen genoeg : dan willen wij ook dat alles in orde is, ik hou het in elk geval goed in de gaten.
OCMW-raadslid, Gilberte Geers, 2 januari 2017
Antwoord gekregen op de voorgenoemde problemen:
-de deur is stuk gegaan door een verkeerde behandeling: Strabag is verwittigd en het zal door de secretaris opgevolgd worden wanneer de deur hersteld wordt.
-over de kortsluiting in de lamp nog geen nieuws.
-de aardappelpot is niet kapot, maar het probleem zit in de kabel die naar de pot loopt: bij de montage is er door de kabel die in de vloer zit, geboord; daardoor ligt de ketel in stroomverlies.
Ceratec zal een nieuwe kabel komen leggen.
Ik volg alles nauwkeurig op.
Gilberte Geers, OCMW-raadslid,  4jan.2017

05 december 2016

De Kerkstraat

De Kerkstraat wordt heraangelegd. Het gaat in feite over de derde fase van de werken waarvan de eerste twee fasen inmiddels zolang geleden zijn dat men zich amper kan herinneren hoe het was voor de aanvang. Andere prioriteiten bij de Watergroep zorgden steeds voor uitstel, maar nu gaat het er dus van komen.
Er komt een gescheiden afvoer van regenwater en rioolwater. Dit betekent dat bij oudere woningen het regenwater zal moeten afgekoppeld worden. De kosten voor dit werk zal door de gemeente gedragen worden, maar er zal een retributie aangerekend worden van € 1.500,- om aan te sluiten op de riolering. Tot vorig jaar bedroeg die retributie nog € 500,- en droeg de gemeente het grootste deel van de kosten. Vandaag moet de eigenaar het grootste deel van de kosten dragen.
Er is een studie uitgevoerd om de verkeerssituatie te bekijken. Er werden verschillende alternatieven naar voor geschoven, maar één situatie kwam toch duidelijk naar voor als de beste. Deze is door het schepencollege ook aangenomen en wordt dus uitgevoerd. De Kerkstraat wordt een éénrichting- straat van de Sparrenhofdreef tot aan de Heikant. Er zal ook slechts 30 km per uur gereden kunnen worden. Door het uitgespaarde baanvak is er voldoende plaats voor een voet- en fietspaden. Tot hier hebben wij er geen al te grote problemen mee. Waar wij vooral voor vrezen is dat het verkeer in de omliggende woonwijken sterk gaat toenemen, vooral in de Frans van Brusselstraat. Men wil auto’s vooral langs de Molenbergstraat en de Potaarde laten rijden, maar wie gaat zover rondrijden als je je kind naar school doet of als je boodschappen gaat doen naar de Okay? En je geraakt nu al moeilijk van de Molenstraat of de Potaarde naar het centrum. Er zullen dus bijkomende maatregelen getroffen moeten worden. Het is dan ook bijzonder jammer dat de verkeersstudie beperkt bleef tot de Kerkstraat en omgeving.

29 november 2016

Cameraplan

Het gemeentebestuur gaat – eindelijk – camera’s plaatsen om de overlast in de centrumzone aan te pakken. Toen wij in het verleden pleitten voor het plaatsen van camera’s dan werd dat steeds afgedaan als niet nodig, een inbreuk op de privacy, en zo meer. In een eerste fase komen er 9 camera’s op/rond de markt, fietsenparking, parking Tack en sporthal. In een tweede fase komen er nog 5 camera’s bij om bepaalde zones beter te bewaken. De camerabeelden worden bekeken en opgenomen bij de politie. De visie is, om naast een ontradend effect, ook bepaalde vaststellingen te kunnen doen. Daartoe moeten de beelden voldoende gedetailleerd zijn om personen te kunnen herkennen en nummerplaten te kunnen lezen. Een studiebureau heeft met de input van het college en de politie bekeken waar de camera’s moeten staan om datgene te bereiken wat men wil bereiken. Dat is allemaal goed, maar wij vinden het een gemiste kans dat die studie zich heeft beperkt tot de markt, parking en sporthal. Waarom is er geen studie uitgevoerd naar de noodzaak/wenselijkheid van camera bewaking op het gehele grondgebied?
Waarom geen camera’s aan de invalswegen, de OCMW site, het industriepark? Blijkbaar is het zeer moeilijk om iets te doen met camera’s aan doorgaande wegen (invalswegen, het industriepark), want dan worden ook toevallige voorbijrijdende voertuigen geregistreerd. Opgenomen camerabeelden die niet rechtstreeks aan een misdrijf kunnen gelinkt worden mogen niet gebruikt worden. Men mag zelfs geen tijdstip registreren wanneer een bepaald voertuig ergens gepasseerd is. Je zou beginnen denken dat de boeven zelf de wetgeving hebben geschreven. Maar zelfs dan is er nog altijd het ontradende effect van de camera’s en er kan ook nog altijd een politiepatrouille gestuurd worden als er iets vastgesteld wordt.
Waar wij het meest voor vrezen, is dat de 14 camera’s (9 in fase 1) die de kleine centrumzone zeer gedetailleerd in beeld brengen nauwelijks vaststellingen zullen doen. De problemen zullen zich verplaatsen naar naburige zones. Wellicht hadden minder camera’s hetzelfde ontradende effect gehad en kon men met het uitgespaarde geld elders camera’s plaatsen.

15 november 2016

Het Zomerhuis

Na jaren “nadenken” over een nieuwe bestemming voor de site van het Zomerhuis is het college nu toch met een visienota naar buiten gekomen. Het bestaande zwembad wordt behouden, maar er komt een houten constructie rond zodat het geheel een meer afgerond uiterlijk krijgt. Er zal niet gezwommen kunnen worden, maar het ondiepe gedeelte zal kunnen gebruikt worden als plonsbad voor kinderen. Het diepe gedeelte krijgt het uitzicht van een natuurlijke vijver met beplanting om het water op natuurlijke wijze te zuiveren. Er komt een terras en een gebouw met horecafunctie aan de kant van het plonsbad, dat is aan de andere kant van het afgebroken oorspronkelijke gebouw. Het gebouw moet passen in een groene omgeving en zal dus met natuurlijke materialen opgetrokken worden. De omgeving wordt een overwegend groen park met speeltuin en een geitenwollensokken blote voeten pad. Er wordt vooral gemikt op fietstoeristen die langs de oude spoorzate, de “fietsautostrade” zullen langskomen en even zullen verpozen op het terras. Auto’s worden geweerd uit het park en moeten aan de rand parkeren. Er komt een hoofdparking voor +-28 wagens aan de oude parking, +-20 parkeerplaatsen aan de kant van de Bormte en +-14 parkeerplaatsen aan de schuttersmaatschappij. Deze laatste is eventueel uit te breiden, indien nodig. Via de Bormte zal je niet langer naar de Brugstraat kunnen. Je kan tot aan de parking en daarna moet je terug richting Bormte. De ingang via de Brugstraat wordt enkele richting en je moet terug weg via de te heropenen uitgang naar de Tragel. De inwoners hier zien de bui al hangen: al het verkeer dat naar de tennis, de schuttersclub of het Zomerhuis komen zal via de Tragel weer weg moeten. Het zal toch wat schelen in deze vandaag zo rustige straat.

Het had allicht met het mooie septemberweer te maken want sommige gemeenteraadsleden raakten euforisch toen ze het over het plan hadden. Ze zagen het al helemaal zitten en dachten bijvoorbeeld al aan een ruimte voor yoga of “zen” klassen. Nu, wij zijn daar allemaal niet tegen, maar is het de taak van de gemeente om een horecazaak uit de grond te stampen? En wat is de leefbaarheid van zoiets? En wat is het effect op andere zaken in Stekene? Wat vindt de horeca- uitbater van de tennisclub - op dezelfde site gelegen - ervan?  Een uitbater voor de horecazaak moet winst maken of het blijft niet duren. Wie gaat hier naartoe komen? Men mikt op fietsers. Die ga je in de zomer wel zien passeren, maar hoeveel zullen dat er nog zijn als het weer wat minder wordt? Hoeveel weekends met goed weer zijn er in een seizoen? Ga je daar heel het jaar mee goedmaken? Als je met de wagen komt, ga je nog een eind moeten stappen door weer en wind. Als je al parkeerplaats vindt als er ook activiteiten zijn van de schuttersvereniging of de tennisclub.
Bij de aankoop van het Zomerhuis in 2008 wist het college (toen nog met CD&V) al niet wat men ermee ging aanvangen. Vandaag is er dus een visienota, maar die wordt door geen enkele studie ondersteund. Geen studie, noch naar leefbaarheid, noch naar het effect op de lokale economie (horeca), noch naar mobiliteit. Het College doet maar wat en achteraf zullen ze wel zien waar ze uitkomen.
(Vervolg hier...)

30 oktober 2016

Cadeaubonnen

Het College van Burgemeester en Schepenen wil de lokale economie steunen door cadeaubonnen uit te geven. Je koopt een bon bij de gemeentediensten, die kan je dan iemand cadeau doen en die kan er iets mee kopen bij de Stekense middenstand. Er is natuurlijk niets tegen het ondersteunen van de lokale economie, zeker in deze tijden waar meer en meer via het internet gekocht wordt. Maar wie zit er eigenlijk op zo een cadeaubon te wachten? Verschillende handelaars geven zelf al cadeaubonnen uit en als er echt vraag naar was, zouden de handelaars dan allang niet zelf een systeem opgezet hebben?

28 oktober 2016

Mulikul in het Gemeentelijk Onderwijs

De gemeenteraad (22 oktober 2016) heeft de "Beginselverklaring Neutraliteit" van de OCSG, de koepel van stedelijk en gemeentelijk onderwijs goedgekeurd. (Zie hier)

Op het eerste zicht gaat dit over democratisch burgerschap, het stimuleren van verbondenheid, diversiteit respecteren, enz... Enfin, wie kan daar tegen zijn? De werkelijk is echter dat dit niet alleen een politiek correct pamflet is, het haalt ook de democratische rechten en vrijheden van leerlingen en leraars onderuit.

Uiteraard is dialoog boven conflict te verkiezen. Maar een verplichting tot dialoog heeft geen enkele zin. Op levensbeschouwelijk vlak kunnen er fundamentele verschillen zijn tussen visies waartussen geen compromis mogelijk is. Daarom moet het over levensbeschouwelijke zaken mogelijk zijn elke discussie af te sluiten zodat ieder gewoon zijn eigen overtuiging kan volgen. Daarom kan en mag het schoolbestuur zich niet bemoeien met levensbeschouwelijke vakken. Iedere leerkracht levensbeschouwelijke vakken moet de vrijheid hebben om de leer van zijn levensbeschouwing te volgen zonder dat hij het risico loopt op een sanctie vanwege het schoolbestuur. De enige instantie die over de inhoud van deze lessen kan en mag oordelen is de officiële instantie van die levensbeschouwing. Niet het schoolbestuur, en zeker niet de gemeenteraad. Dit heeft zo gewerkt sinds de schoolpaktwet van 1959 en hieraan raken haalt belangrijke evenwichten onderuit.

Deze beginselverklaring verwacht van iedereen dat zij bereid zijn te luisteren. Maar wie oordeelt hierover? Het is maar al te goed denkbaar dat het schoolbestuur iemand beschuldigt niet te willen luisteren, terwijl hij gewoon de leer van zijn levensbeschouwing volgt. Dat kan en mag niet.

Deze beginselverklaring heeft het over "curriculum" dat de verbondenheid moet stimuleren en diversiteit als een meerwaarde moet benutten. Wie wat moet doen en hoe dit moet gebeuren is niet onmiddellijk duidelijk. Men heeft het "onder meer door een kritische dialoog tussen levensbeschouwingen en overtuigingen te stimuleren". Maar de toelichting laat er helemaal geen twijfel over bestaan dat het de leraren levensbeschouwelijke vakken zijn die zich in hun lessen moeten engageren in het project van de school. Nu, op zich is dit geen probleem, zelfs toe te juichen, maar dit moet op volkomen vrijwillige basis zijn. De leraar levensbeschouwelijke vakken moeten er immers voor zorgen dat hun lessen in overeenstemming zijn met de leer van hun levensbeschouwing, niet noodzakelijk met het project van de school. Met deze beginselverklaring is dit wel een verplichting en dus kan het schoolbestuur zich bemoeien met de inhoud van de levens-beschouwelijke vakken. Dit kan en mag niet.

Een ander belangrijk punt is het rekken van het begrip neutraliteit. Volgens de toelichting vullen de verschillende (Vlaamse, Franse, Duitstalige) gemeenschappen het begrip neutraliteit anders in. Hieruit leidt de OVSG af dat ook de gemeenten dit begrip naar eigen goeddunken kunnen invullen. Dit klopt natuurlijk niet. Wat de OVSG in feite wil is zelf de inhoud van het begrip neutraliteit bepalen, namelijk deze die via deze toelichting werd goedgekeurd door de gemeenteraad.

Helaas was ik de enige die tegen deze beginselverklaring stemde. De rest van de gemeenteraad stemde voor. De Gemeentebelangen doen zich graag voor als valabel alternatief voor de traditionele partijen, maar als het er op aan komt zijn ze gewoon even politiek correct en voor méér multikul als de rest. De kracht van verandering van de N-VA? Dag Jan!

05 september 2016

Waas Zorgbedrijf

Het “Waas zorgbedrijf” komt er allicht toch niet. Dit mega- zorgbedrijf zou ontstaan door samenwerking van 11 OCMW ’s waarbij deze hun 21 rusthuizen zouden fusioneren. Er zou een besparing gerealiseerd worden die zich vooral zou situeren bij het administratieve personeel dat in totaal met de helft zou verminderen. Wij waren van in het begin zeer sceptisch omdat de studie het wel over schaalvoordelen had, maar niet over de nadelen daarvan. Vooral het management zou een waterhoofd worden. Er zou een globaal management komen, een management in elk rusthuis en daartussen nog een management niveau per groep van vier of vijf rusthuizen. Wij vinden dat de zorg voor de bejaarden centraal zou moeten staan. De vraag naar zorg moet een antwoord krijgen en dat moet inderdaad op een efficiënte manier gebeuren. Wij denken dat een zorgmastodont met een uitgebreid politiek benoemd management niet het juiste antwoord is. Wij zijn dan ook blij dat deze fusie niet doorgaat. Ongetwijfeld zullen er in de toekomst nog samenwerkingen en fusies onderzocht worden. Wij volgen het voor u op.

24 april 2016

20'ste wandel- en fietsdag Voeren

Zaterdag 7 mei 2016: 20'ste wandel-en fietsdag te Voeren.
Vertrek: 7.30 uur bus 2 te Sint-Niklaas: parking Syntra: 15 euro
GSM: 0474 90 71 44
Bankrek. nr. : VVB actie:BE39 4099 5639 8119
Vertrek terug uit Voeren:17.30 uur
Voor inlichtingen: De Cock Ivo: tel. 03 779 78 68

08 februari 2016

Krokusbuffet

KROKUSBUFFET VLAAMS BELANG STEKENE

Zondag 21 februari om 12.00 u.

In OC Boudelo,
Kasteelstraat, 23
9190 Klein-Sinaai (Stekene)

Gastspreker:
Vlaams volksvertegenwoordiger Chris Janssens

Menu:
Tomatenroomsoep
Kalkoenfilet met archiducsaus, kroketten en warme groenten

Dit alles voor de prijs van 20 euro per persoon. Kinderen tot 10j: 10 euro.
Dranken tegen democratische prijzen

Inschrijven vóór 15 februari door storting op rekeningnr. BE38 9795 2646 4572 van Vlaams Belang Stekene.

11 november 2015

Nieuw LOI nog niet bezet

Op de gemeenteraad van 22/9/2015 werd door OCMW voorzitter Backaert aan de gemeenteraad meegedeeld dat er in Stekene één bijkomend LOI (Lokaal Opvang Initiatief voor asielzoekers) voorzien was voor een gezin en dat dit aan fedasil meegedeeld was. Groot was de verbijstering bij raadslid Carl Ivens (GPS (Groen)) toen hij tijdens de gemeenteraad van 27/10/2015 vernam dat daar nog geen asielzoekers verblijven. Zijn "broek zakt ervan af". De ongemakkelijke waarheid is natuurlijk dat de grote meerderheid van de asielzoekers alleenstaande mannen zijn en dat er blijkbaar genoeg plaatsen zijn voor families. Het staat natuurlijk ook heel wat leuker om gezinnen of moeders met kinderen "ocharme toch" op te vangen dan alleenstaande mannen.

28 september 2015

Stekene wil meer asielzoekers opvangen

Wat te verwachten was nadat ik het punt om geen asielzoekers in Stekene op te vangen ter stemming in de gemeenteraad had gebracht is ook uitgekomen. Het was racisme en daarmee uit. Op mijn argumenten kwam niet één inhoudelijke reactie.

De CD&V en GPS (Groen) fracties hadden gezamenlijk zes tegenvoorstellen op agenda laten zetten. Zij vragen méér opvangplaatsen en méér hulp voor asielzoekers en hulpverleners. Zij stellen voor om een collectieve opvangcentra te installeren in de voormalige kloosters van Stekene en Kemzeke. Nog even en ze gaan de vluchtelingen ginder zelf halen.

Door het beleid dat zij verdedigen wordt het aanzuigeffect steeds groter en wordt het probleem steeds minder beheersbaar. Daarom pleit ik voor opvang in veilige havens in de regio, onder meer omdat dit beheersbaarder is, omdat ook armen geholpen worden die geen smokkelaars kunnen betalen, omdat dit beter is voor de heropbouw van de regio na de oorlog en omdat dit het aanzuigeffect toch minstens niet groter maakt. Maar hier had dus niemand oren naar. Er kunnen dus niet genoeg vluchtelingen hierheen komen en wie daar een andere mening over heeft is een racist.

26 september 2015

OCMW

-Sociale appartementen, Snoezelhof:
Er was vooropgesteld dat de appartementen in gebruik zouden genomen worden vanaf  mei 2015.Tegen deze vooropgestelde datum waren de bouwwerken niet klaar.Dan werd beloofd tegen juli, niet klaar, augustus: weer uitgesteld omdat er bepaalde nutsvoorzieningen nog niet in orde waren: ze zijn nu gelukkig vanaf september verhuurd.
Allemaal goed en wel, maar de toekomstige bewoners moesten wel hun contract van hun huidige woonst opzeggen: dat zou dus wel voor problemen kunnen zorgen. Er werd mij gezegd dat er in dit geval slechts 1 probleem voorkwam en dat daar een oplossing voor gevonden was. Maar je ziet: belofte maakt schuld.
info: afname elektriciteit: bij de Wase Wind
       afname aardgas: Eni

Info nieuwbouw woonzorgcentrum: 
-het einde van de ruwbouw is voorzien tegen eind september 2015.
-normaal gezien zouden de eerste nieuwe kamers in gebruik kunnen genomen worden tegen de verlofperiode van 2016.
-de cafetaria/feestzaal, gaat dan open en het containerdorp, waar nu de balie, wasserij, cafetaria, bureaus animatie, verpleging enz. zijn, wordt dan afgebroken. Daarna wordt er gestart met het ombouwen van de bestaande kamers.
-bij de bouw van het nieuwe gedeelte van het woonzorgcentrum, werden 3 kamers van het bestaande gebouw gedeeltelijk verduisterd: de kamers worden nu gebruikt in noodsituaties en de bewoners die ze betrekken, krijgen daarom 25% korting op de ligdagprijs. Later zal dit probleem opgelost worden bij de verbouwing van de huidige kamers.

Als alles klaar is zullen er 134 woongelegenheden zijn en nog 6 plaatsen voor kortverblijf; daarbuiten zullen er nog eens 15 plaatsen zijn voor dagopvang. Eindelijk wordt daar ook voor gezorgd, want in Stekene is daar wel nood aan.
-voor gans dit project is er een lening aangegaan van 14 miljoen euro bij Belfius. Ik ben benieuwd wat er met de ligdagprijs zal gebeuren, want zoals in het meerjarenplan vooropgesteld is, zou tegen 2018 de ligdagprijs naar 60 euro per dag gaan.( nu is dat nog 45,07 euro per dag voor bejaarden uit Stekene.)Wie zal dat nog kunnen betalen? Er wordt geschat dat vanaf dan 15 % van de bewoners niet de volledige ligdagprijs nog zal kunnen betalen.

En wat denkt u van het volgende: vorig jaar werd de bijdrage voor de zorgverzekering verdubbeld: van 50 euro naar 100 euro. De bedoeling is toch dat dit geld zou besteed worden aan zwaar zorgbehoevende mensen; wat blijkt nu: sommige rusthuizen krijgen minder subsidies en andere worden er mee bedreigd: schandalig niet? Maar waar gaat dat geld dan naartoe: misschien naar asielbeleid,(gratis medische verzorging voor asielzoekers?) terwijl ons eigen ouderen in de steek gelaten worden?

De Vlaamse regering verstrengt de regels voor rusthuizen die hun prijzen willen opslaan. De woonzorgcentra moeten bij de Vlaamse regering aankloppen als ze hun prijzen willen verhogen: de rusthuizen zullen een gegronde aanvraag moeten indienen (wat positief is); de prijzen voor de bewoners die er al lang verblijven zullen slechts stelselmatig mogen verhoogd worden, maar voor nieuwkomers daarentegen zullen er geen limieten zijn. Ik ben eens benieuwd wat dit in Stekene zal geven !!!

Kinderdagverblijf "DOLFIJN"
Het bestaande graspleintje is heraangelegd: en wat denk je? Het is een kunstgraspleintje geworden.
Het natuurlijke gras was te moeilijk te onderhouden.Voor die vrij kleine oppervlakte( 114,80 m²) betaalde het OCMW de mooie som van 5 380,39 euro.Wel een duur graspleintje hé!


22 september 2015

Voorstel Geen Asielopvang in Stekene

Ik heb een voorstel ingediend voor de gemeenteraad van vandaag (22/09/2015) om geen asielzoekers op te vangen in Stekene. Hieronder mijn argumentatie.
 


Waarom dit voorstel
Voor diegenen die in mij de baarlijke duivel zien wil ik er op wijzen dat ik oprecht meeleef met alle mensen die op de vlucht moeten voor geweld. Dit gezegd zijnde… Ik vind dat het lakse beleid méér slachtoffers maakt dan wat het geval zou zijn met een veel strikter beleid. Australië toont aan dat een strikter beleid mensenlevens redt. Het risico om in een bootje te stappen loont niet, en dus begint men er niet aan.
Maar hier in Europa is door het lakse beleid overal in de wereld de indruk ontstaan dat het mogelijk is om zich hier als illegale immigrant te vestigen.  Het risico van de overtocht wordt laag ingeschat in verhouding tot de kans op succes. Mensensmokkelaars gebruiken zelfs moedwillig gammele bootjes met te weinig brandstof zodat men ze niet kan wegsturen. De grensbewaking wordt zo misbruikt als overzet naar Europa.
 
Waarom is het beter om de mensen in veilige havens in de eigen regio op te vangen?
Nu worden alleen diegenen geholpen die smokkelaars kunnen betalen. Daardoor krijgen relatief welgestelden hulp en arme drommels niet. Tegelijk worden de mensensmokkelaars gefinancierd en door hun succes komen er steeds méér bij.
De stroom vluchtelingen trekt natuurlijk ook gelukzoekers aan die zo hopen om gemakkelijker binnen te raken. Hoe makkelijk het is om aan een Syrisch paspoort te geraken is aangetoond door een Nederlands Journalist die een “echt” Syrisch paspoort cadeau deed aan de Nederlandse premier Rutten. Deze gelukzoekers vergroten natuurlijk de massa zodat er méér mensen geholpen moet worden. Bij opvang in de eigen regio kan men zich concentreren op de echte vluchtelingen.
Als er ooit een eind komt aan de oorlog, wie gaat dan de getroffen landen heropbouwen? Er zullen veel werkkrachten nodig zijn. Als de vluchtelingen in de eigen regio opgevangen worden dan kunnen ze gemakkelijker terugkeren en meehelpen aan de heropbouw. Van diegenen die hier zijn zullen velen verkiezen om hier te blijven.
Opvang in de eigen regio is dus beter, effectiever en goedkoper.

Waarom willen wij deze mensen niet hier?
Er zijn er die beweren dat het aantal vluchtelingen beperkt is. Slechts 0,1% van de bevolking. Maar zij komen bovenop de andere vreemdelingen hier al zijn. In de grote steden is nog slechts 40% van de schoolgaande jeugd van autochtone origine. Tegen een drenkeling met het water aan de lippen moet je ook niet zeggen: “het water stijgt maar één mm”.
In de media toont men ingenieurs of bekende voetbaltrainers uit Syrië. Maar helaas, de overgrote meerderheid van de vluchtelingen zijn laag of niet geschoold. Sommigen zelfs ongeletterd. Velen kunnen hier niets komen doen, tenzij om ons niet onaanzienlijk leger werklozen versterken. Na jaren verblijf hier heeft slechts een kwart van de erkende asielzoekers werk. Zou het beter gaan, nu er een pak méér toekomen? 
 
Het VBO en UNIZO zeggen dat zij arbeidsplaatsen te bieden hebben. Allicht. Zij juichen de druk op de lonen toe. Het zullen in de eerste plaats de allerlaagste lonen zijn die onder druk komen. Dat sommige bedrijven geen scrupules hebben heb enkele jaren geleden zelf kunnen vaststellen toen kuispersoneel naar de dop gestuurd werd en vervangen werd door schijnzelfstandigen die voor goed 4 euro per uur kwamen werken. Dat die firma nu veroordeeld is en niet meer bestaat doet niet ter zake: Het vroegere personeel komt nooit meer terug. De zwaarste lasten komen op de zwakste schouders. Waar is de tijd dat de communisten tegen immigratie waren omdat dat de loonvorming onder druk zette.

Villawijken en betere buurten zullen ze allicht weinig merken van de toestroom. In de achtergestelde buurten des te meer.
Natuurlijk zullen velen zullen een sociale woning toegewezen krijgen, we kunnen ze toch niet in een kartonnen doos op straat zetten? De wachtlijsten voor sociale woningen zullen dus langer worden. De komende jaren zullen naar schatting twee steden als Leuven bijkomen. Ook dat zal een effect hebben op woningprijzen en huurprijzen. Ook hier zullen de sociaal zwakkeren de zwaarste lasten dragen.
De overgrote meerderheid van de vluchtelingen hebben een cultuur die de verlichting niet heeft gekend. Velen staan negatief tegenover verworvenheden die in onze maatschappij normaal zijn.
Aan de vrouwen zeg ik: Wij willen dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. Zo kan Venus de scherpste kantjes van Mars afvijlen en kan Mars de al te softe kant van Venus versterken. Vrouwen moeten in korte rok kunnen rondlopen als zij dat willen, zonder bedreigd of uitgescholden te worden. Aan Holebi’s, transgenders en nog anders geaarden zeg ik: U moet kunnen zijn wie u bent zonder dat iemand zich ermee moet bemoeien. U moet hand in hand op straat kunnen komen zonder te worden bedreigd.
Wij willen niet gekoloniseerd worden door volkeren die hun vrouwen en dochters als minderwaardig beschouwen of zelfs als pratend vee.
Wij willen niet gekoloniseerd worden door volkeren die anders geaarden, andersdenkenden of andersgelovigen fysiek bedreigen.
Waarom denken wij dat verzet helpt?
Zoals Kroatië door het hek van Hongarije gedwongen wordt om ook zijn grenzen te sluiten, zo willen wij de hogere overheid dwingen tot een ander beleid. Zolang de gemeenten de problemen van de hogere overheid oplossen zal die hogere overheid kiezen voor de gemakkelijke weg: Gewoon doorsturen. Door onze druk op de federale beleid worden zij gedwongen om op hun beurt druk uit te oefenen op het Europese beleid.
Ik vat samen:
  • De opvang in de eigen regio is effectiever en voordeliger.
  • De opvang in de eigen regio helpt ook de sociaal zwakkeren, zowel hier als ginder.
  • De opvang in de eigen regio is wenselijk omdat zij dan gemakkelijke kunnen terugkeren om hun land herop te bouwen.
  • De opvang in de eigen regio is veiliger voor de betrokkenen.
  • Bij opvang in de eigen regio kan ieder zijn cultuur beleven zoals hij wil.
  • De opvang in de eigen regio stopt de financiering van mensensmokkelaars.
  • Een harder beleid werkt ontradend en redt levens.
  • Druk op de hogere overheid werkt.

Voor het overige ben ik van mening dat dat de xxxxxxxx (1) van IS bestreden moeten worden met alle nodige en noodzakelijke middelen om hun barbarij zo snel mogelijk te stoppen. 


(1) Gemeenteraadslid Leo De Clerck (CD&V) vind dat het gebruik van scheldnamen een inbreuk op de openbare orde. Ik laat het dus maar weg, al vraag ik mij af hoe hij die gasten noemt die miljoenen mensen op de vlucht jagen met hun wreedheden.